Historia marki sięga początków XX wieku w Bolonii, we Włoszech, gdzie mieszkała rodzina Maserati. Pięciu z sześciu synów państwa Maserati zawodowo związało się z motoryzacją, pracując w fabryce samochodów jako inżynierowie, projektanci i budowniczy. Kolejny z braci – Mario – został artystą. To jemu jednak przypisuje się zaprojektowanie logo marki, zainspirowane fontanną Neptuna w Bolonii.

Pasja i marzenia

Bracia Alfieri, Bindo, Ettore, i Ernesto przez wiele lat pracowali dla włoskiego producenta samochodów luksusowych – Isotta Fraschini, Poszli w ślady najstarszego – Carlo, który pracował m.in. dla Fiata i Bianchi. W 1914 r. Alfieri Maserati otworzył własny warsztat w centrum Bolonii – Officine Alfieri Maserati. Wkrótce dołączyli do niego pozostali bracia. Początkowo firma budowała samochody wyścigowe dla Diatto. W 1926 r. bracia postanowili stworzyć własną markę, i jeszcze w tym samym roku Alfieri poprowadził do pierwszego zwycięstwa w Targa Florio Maserati Tipo 26.

Era wyścigów

Na początku lat trzydziestych Maserati wyprodukowało kilka modeli bijących rekordy w sporcie, m.in. V4 z 16-cylindrowym silnikiem, czy 8C 2500. Ciężkie lata kryzysu sprawiły jednak, że w 1937 r. bracia sprzedali swoje udziały rodzinie Orsi, która przeniosła fabrykę do Modeny, gdzie mieści się do dnia dzisiejszego.

W kolejnych latach samochody Maserati pokazywały swój charakter na torach wyścigowych, zwyciężając w 1939 i 1940 r. w wyścigach Indianapolis 500. Kolejne sukcesy przerwała II Wojna Światowa.

Lata pięćdziesiąte to czas kiedy Maserati 250F, prowadzone przez legendę Formuły 1 – Juan Manuel Fangio, zwycięża w kolejnych wyścigach, m.in. w debiutanckim starcie podczas Grand Prix Argentyny, a w 1957 r. zdobywa po raz piąty tytuł Mistrza Świata. Wtedy to firma decyduje się opuścić scenę wyścigową, kontynuując jednak budowę silników dla zespołów Formuły 1.

W latach sześćdziesiątych Maserati koncentruje się na tworzeniu aut drogowych. Pierwszym modelem nowej serii było 3500 GT, który zadebiutował w 1958 r. Kolejne modele to Vignale (1962), Mistral Coupe oraz pierwszy 4-drzwiowy – Quattroporte (1963), Spider (1964) i w 1967 – Ghibli Coupe.

Produkcja na większą skalę

Rok 1968 przynosi wiele zmian. Właścicielem Maserati zostaje francuski producent samochodów – Citroën, który zwiększa skalę produkcji. Przejęcie Maserati przez Citroena opłaciło się obu markom. Citroën zapożyczył z Maserati technologię silników, z kolei Maserati przejęło od niego m.in. hydraulikę. Na początku lat siedemdziesiątych powstały modele Bora, Merak i Khamsin.

Po kryzysie paliwowym, w 1975 roku Alejandro de Tomaso i firma Benelli, kupują Maserati i rok później prezentują Maserati Kyalami, a w 1979 r. Maserati Quattroporte III.

Nowa era

Rok 1993 jest szczególnie ważnym dla Maserati. Spółkę nabywa wówczas Fiat, dając jej zastrzyk kapitału i przeprowadzając znaczące inwestycje. W lipcu 1997 r. Fiat odsprzedaje 50% akcji firmy jej długoletniemu rywalowi – Ferrari.

W 1998 roku pojawia się model 3200 GT.W Rok później wybudowano nową fabrykę w Modenie, która zastąpiła dotychczasowy obiekt z 1940 roku.

Rok 2002 to kolejni następcy modelu 3200 GT. W sprzedaży ukazują się Maserati Spyder i Coupe, które z kolei zostały zastąpione w 2007 roku przez modele GranTurismo i GranCabrio.

Wcześniej, w 2005 roku, Fiat odkupuje od Ferrari markę Maserati i dokonuje kolejnych olbrzymich inwestycji, czyniąc fabrykę w Modenie jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie.

W kolejnych latach ukazywały się nowe wersje modeli GranTurismo (Sport, MC Stradale) i GranCabrio (Sport i MC). Pod koniec 2012 roku świat ujrzał najnowszą generację modelu Quattroporte.

 

I takim to sposobem historia Maserati może się tworzyć dzisiaj na naszych oczach. Firma idąc z duchem czasu, jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych, luksusowych marek na świecie. No bo kto z nas nie chciałby mieć Maserati w swoim garażu?